21 Februari 2011

tEgUhKaN KePeRiBaDiAn Anda

      Jangan mudah mengenakan & meniru-niru ciri keperibadian umat lain! Itu akan menjadi petaka yang tidak mudah redha bagi anda. Orang yang lupa dengan diriny sendiri, suaranya, gerakan tubuhnya, ucapannya, kemampuannya & keadaan sendiri, kebanyakanntya akan meniru budaya bangsa lain. Dan itulah yang disebut dengan melatah, mengada-ada, berpura-pura & kehilangan jati diri.

     Sejak zaman Nabi Adam a.s hingga makhluk terakhir ciptaan Allah, tidak pernah ada dua orang yang sama seperti rupanya. Maka, mengapa masih ada orang yang memaksa diri untuk menyamakan perilaku & keperibadiannya dengan bangsa lain?
    
     Anda ialah sesuatu yang lain daripada yang lain; tidak ada seorang pun yg menyerupai anda dalam catatan sejarah kehidupan ini; belum pernah ada seorang pun yang diciptakan sama & tidak akan pernah ada orang yang serupa dengan anda di kemudian hari.

      Tetaplah berpijak & berjalan pada keadaan & perilaku anda sendiri!.

     Hiduplah sebagaimana anda diciptakan; jangan mengubah suara anda & jangan pula menrubah cara anda berjalan! Jangan melupakan keadaan anda & janganlah membunuh kemerdekaan anda sendiri! Anda memiliki corak & warna anda sendiri.

     Umat manusia diciptakan dengan pelbagai tabuat dan wataknya seperti alam tumbuhan; ada yang manis & masam; dan ada yang panjang & pendek.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan