21 Februari 2011

Sesungguhnya Setelah Kesulitan Ada Kemudahan

     Setelah lapar ada rasa kenyang, setelah haus ada rasa kepuasan, setelah berjaga malam, ada tidur nyenyak...dan setelah sakit ada kesembuhan. Setiap yang hilang pasti akan ketemu, dalam kesesatan akan datang petunjuk; dalam kesulitan ada kemudahan & setiap kegelapan akan terang benderang...
     Sampaikan khabar gembira pada malam hari bahawa, sang fajar pasti datang mengusirnya dari puncak-puncak dan dasar-dasar lembah; kepada orang yang dilanda kesusahan bahawa; pertolongan akan datang secepat kilat cahaya & kerdipan mata; kepada orang yang ditindas bahawa kelembutan dan dakapan hangat akan segera tiba.

     Saat and amelihat hamparan padang Sahara yang seoalh memanjang tanpa batas, ketahuilah di sebalik kejauhan itu terdapat kebun yang rimbun penuh hijau dedaunan. Ketika anda melihat seutas tali meregang kencang, ketahuilah bahawa, tali itu akan segera putus.

     Mereka yang terpaku pada waktu mereka yang terbatas dan pada keadaan mereka yang (mungkin) sangat kelam, umumnya hanya akan merasakan kesusahan, kesengsaraan dan keputusan dalam hidup mereka. Itu, kerana mereka hanya menatap dinding-dinding bilik dan pintu-pintu mereka sahaja. Padahal, mereka seharusnya menembuskan pandangan sampai ke belakang tabir & berfikir lebih jauh tentang hal-hal yang berada di luar pagar rumahnya.

     Oleh itu, janganlah anda merasa terhimpit sejengkal pun kerana setiap keadaan pasti berubah. Dan sebaik-baik ibadah adalah menanti kemudahan dengan sabar. Hari demi hari akan terus berganti, tahun demi tahun akan selalu bergantu, malam demi malam pun datang silih berganti. Namun, yang ghaib akan tetap bersembunyi.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan