26 Februari 2011

jAlAnI hIdUp ApA aDaNyA

     Keadaaan dunia ini kenikmatan, banyak pilihan, penuh rupa, banyak warna. Semua itu bercampaur-baur dengan kecemasan & kesulitan hidup. Dan anda adalah sebahagian dari dunia yang berada dalam kesukaran.
     Anda tidak akan pernah menjumpai seorang ayah, isteri, kawan, sahabat, tempat tinggal atau pekerjaan yang padanya tidak terdapat sesuatu yang menyulitkan. Bahkan, kadangkala justeru pada setiap hal itu terdapat sesuatu yang buruk & tidak anda sukai. Maka, padamkanlah panasnya keburukan pada setiap hal iu dengan dinginnya kebaikan yang ada padanya. Itu kalau mahu selamat dengan adil & bijaksana kerana setiap luka ada harganya.
     Jalanilah hidup ini sesuai dengan kenyataan yang ada, jangan larut dalam khayalan dan jangan anda menerawang ke alam imaginasi. Hadapi kehidupan ini apa adanya; kawallah jiwa anda untuk dapat menerima dan menikmatinya! Bagaimanapun, tidak mungkin semua teman tulus kepada anda & semua perkara sempurna pada mata anda kerana kesempurnaan itu ciri dan sifatnya kehidupan dunia.
     Rapatkan barisan, satukanlah langkah, saling memaafkan dan berdamai kembali, mengambil hal-hal yang mudah kita lakukan, meninggalkan hal-hal yang menyulitkan, menutup mata dari beberapa hal untuk saat-saat tertentu, meluruskan langkah & mengesampingkan pelbagai hal yang mengganggu.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan