26 Februari 2011

AmBiLlAh MaDu & JaNgAn RoSaK SaRaNgNyA

     Di mana pun kelembutan itu berada, ia akan menghiasi tempat itu. Demikian halnya apabila ia dicabut dari suatu tempat; ia akan mengotorinya. Kelembutan tutur kata, senyuman  tulus di bibir, dan sapaan-sapaan yang terpuji saat bersua merupakan hiasan-hiasan yang selalu dikenakan oleh orang-orang yag mulia.
     Semua itu merupakan sifat seorang mukmin yang akan menjadikannya seperti seekor lebah; makan dari makanan yang baik dan menghasilkan madu yang baik. Dan apabila hinggap pada setangkai bunga, ia tidak akan merosakkanya. Itu, kerana Allah menganugerahkan pada kelembutan sesuatu yang tidak DIA berikan kepada kekerasan.
    Di antara manusia terdapat orang-orang "istimewa" yang membuat banyak kepala tunduk hormat menyambut kedatangannya, orang datang berduyun-duyun kerana ingin melihat mukanya, banyak hati bersimpati padanya dan banyak jiwa memujanya. Dan mereka itu tidak lain adalah orang-orang yang banyak dicintai dan dibicarakan manusia keranan kedermawanan dan kelobaannya, kejujurannya dalam berjual-beli, dan keramahan dan sopan-santun dalam bergaul.
     Mencari banyak teman merupakan tuntutan dalam hidup yang selalu dicontohi oleh orang-orang terhormat kerana akhlaknya dan perilakunya yang terpuji. Mereka itulah orang-orang yang selalu berada di tengah-tengah kerumunan manusia dengan senyuman yang merekah, keramahan yang mententeramkan dan sopan-santun yang menyejukkan. Dan kerana itu, mereka selalu ditanyakan dan didoakan ketika tidak terlihat.

  

Tiada ulasan:

Catat Ulasan