21 Februari 2011

HaRi InI MiLiK aNdA....

     Apabila anda berada pada pagi hari, janganlah menunggu waktu petang, kerana hari ini adalah kesempatan untuk hidup. Oleh itu, anda tiak perlu memikirkan hari kelmarin yang telah berlalu dengan segala kebaikan dan keburukan yang menghiasinya. Tidak juga dengan hari esok yang belum tentu datang.

     Hari yang saat ini metaharinya menyinari anda, dan siangnya menyapa anda, membuat anda mampu memandang alam sekitar. Itulah hari ana, maka manfaatkan hari itu sebaik-baiknya! Maka anggaplah masa hidup anda hanya hari ini sahaja, atau seakan-akan anda dilahirkan hari ini dan akan mati hari ini juga.

     Falsafah ini akan menyelamatkan kehidupan anda, sehingga tidak tersepit di antara dua kehidupan, masa lalu dengan pelbagai kesedihan dan kegundahan yang terjadi masa itu, dan masa depan yang penuh ketidakpastian dan seringkali menakutkan.
     
     Pusatkanlah seluruh perhatin dan kreativiti anda untuk satu hari sahaja. Untuk hari ini, anda harus mulai membahagi waktu dengan bijak. Jadikanlah setiap minit seakan ribuan tahun dan setiap detik seakan ratusan tahun; tanamkanlah kebaikan sebanyak-banyaknya pada hari itu & memelihara indahnya kehidupan.

     Hidup anda pada hari ini juga tanpa kesedihan, gangguan, kemarahan, kedengkian & kebencian atau sakit hati. Jangan lupa, hendklah anda mengukir sebuah tulisan dalam hati atau di meja anda: "Hari ini adalah milikmu."  Seandainya anda percaya akan diri sendiri dan mampu mengerjakan segala sesuatu dengan semangat & tekad yang kuat, anda akan dapat menundukkan diri anda untuk berpegang dengan prinsip anda. Perbaikilah keadaaan hari ini sepaya ia lebih baik daripada semalam.

     Ungkapan "Hari ini milik anda" adalah ungkapan yang paling indah bagi mereka yang menginginkan kehidupan yang paling indah & menyenangkan.

"Selamat Berusaha"

Tiada ulasan:

Catat Ulasan