14 April 2010

Motivasi Diri - Tukar Motivasi Baru Macam Tukar Baju Baru




Setiap hari, kita menukar baju yang kita pakai. Sebab apa? Baju kita jadi kotor, melekat dengan bau badan, menjadikannya kurang selesa dipakai. Kena cuci dulu baru boleh pakai balik.


     Motivasi kita macam tu juga. Elemen motivasi yang menjadikan kita bersemangat dalam apa yang kita lakukan adalah terdiri dari getaran-getaran tenaga positif yang ada di sekeliling tubuh kita. Maka, ia seakan menjadi 'baju' buat diri kita.


     Getaran tenaga positif tu bergetar lalu mempengaruhi emosi kita juga rembesan hormon biologi dalam aliran darah kita. Sebab itulah kita jadi bersemangat, bermotivasi dalam apa yang kita lakukan. Getaran tenaga positif mempengaruhi bahan kimia dalam tubuh kita lantas mengubahnya untuk menjadikan kita positif sama.


     Getaran tenaga tu berisiko untuk dikotori oleh getaran tenaga negatif yang bersimpang siur di tempat kita berada, ditempat kerja, di rumah, ditempat belajar juga tempat kita berjalan-jalan. Getaran-getaran negatif tu melekat lalu mencemari aliran tenaga positif di sekeliling tubuh kita lantas menjadikan emosi kita kurang stabil. Kita akan jadi tertekan, kurang gembira dan fikiran kita menjadi kacau.


     Untuk itu, kita perlu sentiasa membersihkan motivasi kita. Kita kena segarkan semula getaran-getaran tenaga positif yang 'melekat' di sekeliling tubuh kita. Tukar motivasi yang lama, pakai motivasi yang baru yang segar dan bersih.


     Tukar macam kita tukar baju. Refresh! Kita kena 'refresh' balik diri kita untuk menukar getaran-getaran tenaga positif lama tu. Sama juga dengan kotoran yang ada di baju. Tiap kali ada kotoran, kita tukar baju, pakai baju yang bersih. Aliran getaran tenaga positif yang bersih membuat kita berasa tenang, bahagia, seronok dan gembira dengan apa yang kita lakukan. Jika Anda tak merasa tenang, bahagia, seronok dan gembira sekarang ini, itu petanda tubuh Anda dikelilingi aliran tenaga negatif.

     Anda kena berubah. Positifkan diri dengan mengingat selalu apa impian kita dan apa matlamat kita. Mengingat lalu membayangkan apa yang kita nak capai dalam hidup serta merta akan membangkitkan motivasi mantap, membuat kita bersemangat tiba-tiba. Bayangkan wajah orang-orang yang kita sayangi. Rasa cinta kita kepada mereka akan membuat hati kita bahagia, lantas mempengaruhi aliran tenaga di badan kita.


     Cinta adalah emosi positif paling kuat kuasanya. Cinta membuat kita sentiasa bermotivasi bila kita mendedikasikan usaha kita khusus untuk membahagiakan orang yang kita sayang.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan