07 Mac 2011

Kendalikan Perasaan Anda

     Emosi & perasaan seseorang akan bergolak disebabkan dua perkara: kegembiraan yang memuncak dan musibah yang berat. Oleh itu, siapa yang mampu menguasi perasaannya dalam setiap peristiwa, baik yang memilukan dan juga yang menggembirakan, maka dia berhak mendapat penghargaan berupa hati yang teguh dan stabil serta memperolehi kebahagiaan yang tenang dan kenikmatan kerana berjaya mengalahkan nafsu. 

Manusia adalah makhluk yang senang bergembira & berbangga diri. Namun, ketika ditimpa kesusahan, manusia mudah berkeluh-kesah, dan ketika mendapat kebaikan, manusia menjadi kikir. Sesungguhnya, emosi yang tidak dikendali hanya akan meletihkan, menyakitkan dan meresahkan diri sendiri kerana ketika seseorang sedang marah misalnya, maka kemarahannya akan meluap-luap dan sukar dikendalikan. Itu akan membuat seluruh tubuhnya gementar, mudah memaki siapa sahaja, seluruh isi hatinya tertumpah ruah dan akan cenderung bertindak mengikut nafsunya.  Sekiranya dia mengalami kegembiraan, dia menikmatinya secara berlebihan, mudah lupa diri dan tidak ingat lagi siapa dirinya.

Barangsiapa yang mampu mengawal emosinya, mengendalikan akalnya dan menimbang segala dengan benar, maka ia akan mudah melihat kebenaran, mengetahui petunjuk dan memutuskan sesuatu dengan benar.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan