03 Disember 2010

Tingkatkan Keyakinan Diri

Assalamualaikum dan salam sejahtera. Apa khabar Anda? Moga sihat sejahtera hendaknya.
Bagaimana nak meningkatkan keyakinan diri? Ada banyak cara sebenarnya tapi saya akan kongsikan 3 cara saya dalam meningkatkan keyakinan diri.

1. Lihat Keyakinan Orang Lain Dan Tiru.

Dalam artikel lalu saya ada menulis tentang konsep modelling, maksudnya Anda meniru dan 'mengkopi' gaya orang lain, memahirkan diri dengannya, serap lalu menjadikannya tabiat diri Anda. Untuk meningkatkan keyakinan diri, cari orang pemimpin-pemimpin dan tokoh-tokoh kemudian kaji gaya mereka bercakap.

Lihat gaya orang-orang yang Anda rasa keyakinan dirinya tinggi, perhatikan gayanya berjalan, bercakap, stailnya, gaya badannya bila berbual dan ketika makan. Kemudian, tiru! Lama-kelamaan keyakinan diri Anda akan meningkat, langkah demi langkah.

2. Latih Diri Untuk Sentiasa Bercakap.

Saya dulu seorang yang pendiam. Namun, sejak saya memegang jawatan sebagai Supervisor dan dalam masa yang sama terlibat dalam Direct Selling, saya tak tahu cemana nak tingkatkan keyakinan diri. Tapi, bila saya tengok kawan-kawan yang rajin bercakap, mereka mempunyai self confidence yang sangat tinggi.

    Lalu, saya melatih diri untuk melakukan perkara yang sama. Saya berbual apa saja topik dengan sesiapa saja, adik beradik, kawan serumah, rakan sekerja sehingga bos saya. Saya berbual tentang banyak topik dari bola sepak, fitness, renang, isu semasa, hal-hal time kerja, tentang komputer, handphone, bahkan sehingga part-part yang agak personal.

Rajinkan Diri Anda Bercakap dan Ikhlaskan Hati Bila Berbual-bual.

     Anda kurang yakin kerana Anda memilih untuk menjadi pasif tanpa Anda sendiri sedari. Jadi, aktifkan diri Anda ! Mulakan perbualan dengan sesiapa sahaja.

Tak perlu bercakap sendiri di depan cermin. Cara latihan yang paling baik ialah rajin bercakap di depan orang lain, sesiapa saja seramai yang mungkin dalam sehari. Kesannya, Anda akan hilang rasa malu dan keyakinan diri akan mula bertambah step by step.

3. Ubah Mindset

Bayangkan diri Anda sebagai seorang yang segak dan anggun dengan air muka yang 'konfiden'. Yakinkan diri untuk bercakap, berbual dan berkata-kata. Kalau masih tak yakin, beranikan diri seberani yang mungkin dan 'konfidenkan' diri. Cuba berlakon sebagai seorang yang nampak yakin.

     Sebelum itu, bayangkan yang Anda melihat diri Anda dengan muka yang yakin, bersalam dengan orang lain dengan penuh konfiden dan berbual dengan gaya yang berkarisma. Buat selalu sebelum Anda turun kerja atau sebelum keluar rumah. Lama-kelamaan, ia akan jadi kebiasaan.

     Anda tak yakin sebab Anda takut dan malu. Takut adalah sebab utama mengapa ramai yang jadi tak yakin dan sebab takut juga Anda jadi malu, takut diumpat, diperlekeh dan takut orang lain mentertawakan Anda.

    Untuk meningkatkan keyakinan diri, Anda perlu berlatih, berlatih dan terus berlatih bercakap. Lama-kelamaan Anda akan memiliki kecantikan sosial, di mana orang akan berasa senang bila bersama-sama dengan Anda bila-bila masa, di mana jua Anda berada.

   Berusaha untuk sentiasa buat orang lain berasa senang dan kurangkan bercerita pasal diri sendiri, tu orang tak berapa suka. Selain tu, latih diri untuk menjadi yakin dan pamerkan keyakinan diri Anda di mana jua. Moga tips ini bermanfaat untuk Anda.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan