11 Oktober 2010

7 Peralatan Bertanya untuk menyoal minda

Anda tentu ingin sekali memiliki kemahiran menyoal minda sendiri, bukankah begitu? Tetapi bagaimana untuk melakukannya? (Sebenarnya, anda telahpun menyoal minda sendiri dengan bertanya soalan ini!). Bagaimana untuk menyoal soalan-soalan yang berkualiti kepada minda kita sendiri, supaya tahap pemahaman kita mampu ditingkatkan lagi?

      Ermm.. Soalan minda yang baik! Sebenarnya, kebanyakan pelajar yang asyik menyoal minda dengan soalan yang negatif bukanlah kerana mereka suka dan mahir menyoal soalan yang negatif; tetapi ia berlaku kerana ramai orang tidak berapa mahir untuk mengemukakan soalan positif sebanyak yang mungkin. Oleh kerana mereka tidak pernah dilatih untuk bertanyakan soalan-soalan yang berfaedah, maka otak akan menjadi ’bosan’ dan inginkan ’sesuatu untuk dilakukan’. Akhir sekali, otak akan mula bertanyakan soalan-soalan yang boleh membantutkan potensi minda yang sebenar. Jadi, dengan kemahiran bertanyakan soalan yang berkualiti, secara automatik dapat ’menyibukkan’ otak anda daripada berfikir secara negatif.
Photobucket

Jadi, bagaimana untuk mahir menyoal minda sendiri?

Pertama, jika anda tidak tahu apa yang boleh dan patut ditanya, anda boleh mulakan dengan menggunakan 7 Peralatan Bertanya. Apakah dia peratalatan-peralatan itu? Ia adalah:

Apa

Siapa?

Di mana?

Bila?

Berapa? (banyak, lama, sukatan, jarak, tempoh, dan sebagainya)

Kenapa?

Bagaimana?

Anda sudah tentu tahu maksud dan fungsi ketujuh-tujuh kata soal di atas. Apa yang berlaku ialah, ramai orang sudah tahu maksud dan fungsi ketujuh-tujuh kata soal di atas, tetapi tidak betul-betul menggunakannya untuk meningkatkan prestasi diri. Di sini saya ingin memberitahu anda bahawa, semakin cekap anda menggunakan ketujuh-tujuh patah kata di atas, semakin hebat tahap kefahaman anda dalam pelajaran. Cubalah!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan