30 Jun 2010

Hikmah bersyukur kerana Anda adalah Anda


Setiap orang dikalangan kita ada keunikan masing-masing. Ketika dalam proses membina kejayaan, membina kejayaan dalam hidup kita, kita akan terdorong untuk mengikuti stail orang lain. Kita akan terfikir untuk mengkopi cara orang lain bekerja supaya kita boleh berjaya sepertinya.


     Ini dipanggil modelling. Kita pilih seseorang yang kita anggap berjaya, jadikan dia sebagai idola kita kemudian tiru dia -tiru peribadinya dan kerajinanya bekerja. Persoalannya adalah, ramai orang jadi bermasalah setiap kali meniru orang lain.


      Mereka jadi kurang bersemangat apabila apa yang mereka usahakan tidak menjadi seperti yang idola mereka usahakan. Mereka berhenti dari berusaha lalu beralih kepada perkara lain. Mereka berkata kejayaan tu adalah sesuatu yang mustahil untuk dicapai (tanpa mereka sendiri berusaha mengkoreksi diri).


       Kita kena sedar kita adalah kita. Modelling tidak berkesan pada diri kita kerana kita tidak sesuaikan diri kita dengan yang kita tiru dari orang lain. Setiap kali bangun pagi kita tidak pernah terfikir untuk bersyukur kepada Allah kerana menjadikan kita sebagai diri kita. Kita ada keunikan tersendiri.


       Apa yang kita tiru dari orang lain, kita kena fikir dulu, ubah sedikit mengikut selera kita kemudian amalkan. Semua orang nak jadi rajin, tapi tak semua orang sanggup menjadi rajin 12 jam sehari sebab masing-masing daripada kita ada komitmen berbeza, tanggungjawab berbeza, pendekatan berbeza, cara mencari rezeki yang berbeza.


      Bersyukurlah kerana Anda adalah Anda. Bersyukurlah kerana anda ada keunikan sendiri yang mungkin orang tak ada langsung pada diri mereka. Panjatkan syukur kerana dengan keunikan itu Anda boleh membina kekuatan untuk membuat Anda menonjol di kalangan ramai orang dalam bidang Anda.


     Salah satu hikmah paling ketara apabila kita bersyukur kita adalah kita - kita sentiasa bermotivasi. Kita akan menemui bakat-bakat diri kita yang sebelum ni kita tak pernah jumpa sedangkan orang lain masih tercari-cari apa bakat mereka.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan