12 Mei 2010

Berfikir Positif, Bertindak Positif

Bila Anda di landa kegagalan, jangan berkata yang Anda tak boleh buat.  Anda boleh buat sebenarnya, cuma cara yang Anda telah gunakan sebelum ini adalah cara yang salah dan ia adalah cara yang tak betul. Jadi, cuba buat lagi, kali ini ubah strategi Anda untuk mencari cara yang betul.

      Berfikir positif saja hanya 20%, tak cukup, yang selebihnya 80% tu adalah usaha positif. Berfikir saja tak berkesan jika Anda tak mengambil apa-apa langkah. Bila Anda gagal, mula bangkit dari kegagalan dengan berkata pada diri kegagalan tu telah mengajar Anda yang usaha Anda telah menemui cara yang salah. Tidak ada erti gagal dalam dunia ni, gagal yang sebenar-benar gagal bila Anda telah berhenti mencuba dan "give up".

     Anda  belum  berapa  bagus lagi. Untuk menjadi lebih bagus, usaha lagi, cuba lagi. Jika Anda gagal hari ini, tidak semestinya Anda akan terus gagal di masa hadapan. Anda ada kelebihan tersendiri (hanya Anda saja yang tahu apa dia) keunikan tersendiri, dan kecenderungan tersendiri. Anda tidak sedar semua kelebihan diri Anda kerana Anda tidak pernah mencuba sampai mana tahap pencapaian Anda, setakat mana sempadan diri Anda.


"WE all are limitless.

We limit ourselves by thinking we can't do, and keep  telling this to ourself, in our MIND that we cant do!

We are what we think all the time. If you think you CAN'T do,
so be it".


      Tulis matlamat Anda dan selepas itu tanya diri Anda apa yang Anda boleh lakukan untuk mencapainya. Ia mungkin dengan menerapkan mindset positif, menerapkan tindakan positif dan berasa kagum dengan kejayaan orang lain untuk menggerakkan diri Anda. Satu lagi, tanya diri Anda bila Anda mahu mencapainya?Untuk apa Anda set matlamat tu? Adakah untuk suka-suka, untuk kalahkan pencapaian orang lain atau untuk membahagiakan orang-orang yang Anda sayangi?

Atau..

Untuk membina hidup diri Anda sendiri yang lebih baik dari sekarang?  Semuanya bermula dari dalam minda. Cari ilmu dulu, penuhkan minda Anda dengan ilmu. Belajar seumur hidup. Apa? Anda sudah terlalu tua untuk belajar? Sesudah ada ilmu, cari kemahiran. Kemahiran timbul bila kita melakukan sesuatu berulang-ulang.

       Sama juga dengan kemahiran mengawal Minda, Anda boleh mengawalnya dengan melatih Minda Anda berulang-ulang kali. Apa saja kemahiran, jika mahu dikuasai hanya perlu Anda lakukan sekerap yang mungkin, ini dari apa yang saya dapati bila mula belajar berenang satu ketika dulu.

      Akhir sekali, terapkan attitude positif. Inilah kunci utama ketiga-tiganya (attitude, skills, knowledge). Ia dikenali sebagai "ASK Factor". Attitude positif yang akan mencemerlangkan Anda, menjutawankan Anda dengan jalan yang halal. Ingat! Dalam semua keadaan, kita sentiasa ada dua pilihan. Sama ada mahu cemerlang atau gagal, gembira atau berduka, putih atau hitam mahupun biasa atau menjadi luar biasa.

      Jika Anda mahu jadi yang terbaik, pilihlah untuk jadi orang yang cemerlang. Jika Anda usahawan, pilih untuk menjadi Jutawan. Jika Ada seorang pelajar, pilih untuk menggenggam Anugerah Dekan.  Jika Anda masih orang biasa, pencapaian yang biasa-biasa, pilih untuk jadi luarbiasa!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan